Wybuch pandemii spowodował znaczący spadek zainteresowania wśród odzieży, szczególnie tej wyjściowej. Zwiększyło się natomiast zainteresowanie ubraniami skategoryzowanymi jako homewear. W czerwcu, po istotnym zniesieniu obostrzeń, wskaźniki popularności wielu artykułów widocznie się podniosły, w wielu przypadkach, wracając na charakterystyczny dla sezonu poziom.
Co się zmieniło?
Niepewność co do przyszłości spowodowana pandemią przewartościowała praktyki społeczne w wielu obszarach. Zatrzymanie nas w domach i koncentracja na własnym bezpieczeństwie sprawiły, że potrzeby kupowania dóbr materialnych zeszły na drugi plan. Trwało to jednak przez chwilę, ponieważ od momentu zapowiedzi wznowienia imprez zbiorowych, otwarcia granic i powrotu do w miarę “normalnego” funkcjonowania, e-konsumenci wrócili do poszukiwań zarówno ubrań, butów, dodatków, jak również biżuterii czy perfum.
Co znajdziesz w raporcie?
Potrzeby konsumenckie się zmieniają, dlatego kluczowe jest dopasowanie działań marketingowych do aktualnych trendów. W naszym raporcie przeanalizowaliśmy popularność topowych artykułów modowych, aby przedstawić obecną sytuację branży fashion w Polsce. Podzieliliśmy go na kilka kategorii.
Które produkty zaliczyły największy spadek? Tak jak wspomnieliśmy we wstępie – to odzież i dodatki z kategorii ubrań wyjściowych, zakładanych na różne imprezy. Sukienki czy marynarki odnotowały zmniejszenie zainteresowania nawet o 70 proc., w porównaniu z danymi z kwietnia 2019. W czerwcu natomiast, w zaledwie kilka dni po zapowiedzi przywrócenia organizacji imprez, popularność (sukienek), podskoczyła o 125 proc.
Zaskakujący wzrost zainteresowania był widoczny dla ubrań skategoryzowanych jako homewear. Mowa tu o ubraniach sportowych, takich jak dresy, t-shirty czy buty sportowe.
W publikacji znaleźć można również dane dotyczące takich artykułów jak biżuteria, zegarki i perfumy.
Ogłoszenie stanu epidemicznego w marcu spowodowało jednoczesny spadek zainteresowania wszystkimi produktami biżuteryjnymi. Wśród poszczególnych produktów, takich jak: kolczyki, pierścionki, naszyjniki, bransoletki – spadek w kwietniu tego roku wyniósł niemal 40 proc., porównując z danymi z tego samego okresu roku 2019. Dziś natomiast te produkty wracają do regularnych dla tego okresu wskaźników zainteresowania.
Cały raport wzbogaciliśmy o listę wskazówek dla e-commerce. Zamieściliśmy w nim także dane dotyczące konkretnego produktu na rynku europejskim.
Z naszej strony, jako firmy specjalizującej się we wspieraniu e-commerce, rekomendujemy śledzenie zachowania klientów. Mamy dziś do czynienia z sytuacją występowania wielu anomalii, a właściwy monitoring oraz szybkie reagowanie z pewnością uchroni wiele biznesów przed ich zamknięciem.
Wiktor Mazur, Wiceprezes Zarządu Sales Intelligence sp. z o.o.
Większa liczba kupujących online, większa szansa na przetrwanie kryzysu
Dla wielu biznesów, transformacja cyfrowa okazała się być panaceum na trwający kryzys. Celem powstania publikacji jest inspiracja biznesów, do podjęcia intensywnych działań marketingowo-sprzedażowych, które obecną sytuację związaną z pandemią mogą przekuć w korzyść, ponieważ Polacy zdecydowanie polubili zakupy przez Internet. Według danych Izby Gospodarki Elektronicznej, dziś już 72 proc. internautów robi zakupy w sieci. Zmiana nawyków konsumenckich jest podtrzymana. Grono osób kupujących online powiększyło się. Dla wielu jest to bezpieczna i wygodna forma zamawiania produktów.
Raport to prawie 40 stron praktycznej wiedzy. Dopasuj swój biznes do aktualnych trendów i skorzystaj z naszych wskazówek, aby skutecznie zwiększyć sprzedaż.
Patronat honorowy nad raportem objęło: IAB Polska, patronat medialny sprawują portale: Nowy Marketing, Mam Startup, Brief, Marketer+, E-commerce w Praktyce.
Źródła danych wykorzystanych w raporcie są połączeniem wyników pobranych z Google Trends oraz własnej analityki Sales Intelligence, opartej na big data.