Allegro, czołowa platforma handlu elektronicznego w Polsce, systematycznie wdraża innowacje i modyfikacje, aby nie odbiegać od zmieniających się warunków rynkowych oraz dostosować się do rosnących oczekiwań klientów. Niedawno platforma ogłosiła nadchodzące nowe regulacje, które dotyczą wszystkich sprzedawców. W tym wpisie omawiamy 6 zmian na Allegro, na które warto zwrócić uwagę.
Zmiany dla sprzedających na Allegro w sierpniu i wrześniu
1. Weryfikacja poprawności numerów GTIN (EAN)
Od 14 sierpnia 2023 roku, Allegro przeprowadzi proces usuwania błędnych numerów GTIN (EAN) z Ofert oraz z Katalogu Produktów.
Numer GTIN (EAN) to unikalny kod identyfikacyjny produktu, rozpoznawalny na całym świecie. W Europie powszechnie stosuje się 13-cyfrowy numer GTIN, który umożliwia szybkie zidentyfikowanie produktów w ofercie. Dzięki temu Allegro może wyświetlać Twoje produkty w dodatkowych miejscach, takich jak strony produktowe oraz rekomendacje produktowe. – Daniel Rzeszutek, Marketplace Specialist w Sales Intelligence
Co dokładnie się zmieni?
Allegro przeprowadzi dokładną kontrolę poprawności numerów GTIN. Jeśli zostaną wykryte błędne lub nieistniejące numery, platforma usunie taki produkt zarówno z Oferty, jak i z Katalogu Produktów. Jedyne źródło poprawnych numerów GTIN to baza Organizacji GS1.
Skutki tego działania?
Jeśli nie poprawisz numeru GTIN, nie będziesz w stanie edytować swojej oferty (jeśli parametr GTIN (EAN) jest w niej wymagany).
2. Usuwanie opinii po stronie Allegro
Od 14 sierpnia opinie dodawane przy Twoich produktach będą mogły zostać usunięte przez Allegro. Ma to na celu zapobiec sytuacjom, w których sprzedawcy oryginalnych produktów są niesłusznie negatywnie oceniani ze względu na opinie dotyczące procesu dostawy lub innych czynników niezwiązanych z produktem.
W jakiej sytuacji Allegro ma prawo usunąć opinię?
- Opinia nie odnosi się do samego produktu, lecz dotyczy jedynie przebiegu transakcji – np. dostawy, obsługi klienta, autentyczności produktu itp.
- Konto, które wystawiło opinię, jest zawieszone.
- Opinia dodana przez automatycznego bota, a nie przez realną osobę.
- Opinia zamieszczona w celu celowej manipulacji oceną produktu – zarówno obniżenia, jak i podniesienia.
3. Allegro Ceny – co się zmieni?
Kolejną ważną zmianą jest rewizja Allegro Ceny – programu wspierającego sprzedawców, którego celem jest umożliwienie oferowania najlepszych cen na rynku (i to bez dodatkowych kosztów uczestnictwa). Po przystąpieniu do tego programu, Allegro automatycznie obniża ceny wybranych produktów w niektórych ofertach. W zamian za to Ty, jako sprzedawca otrzymasz rekompensatę w postaci równowartości obniżki ceny.
Od 14 sierpnia, produkty z niższymi cenami w sklepach własnych sprzedawców będą wyłączone z tego programu. Wcześniej, program ten spotkał się z nadużyciami, ponieważ sprzedawcy oferowali produkty taniej we własnych sklepach, a Allegro obniżało cenę tych samych produktów na swojej platformie.
4. Nowe wymogi dla dostaw Allegro One
Od 30 sierpnia, aby móc korzystać z programu Allegro Smart, sprzedawcy będą zobowiązani oferować przynajmniej 2 metody dostaw bezpośrednio do drzwi klienta oraz co najmniej 3 inne metody dostaw – do punktu odbioru lub automatu paczkowego.
Różnica polega na tym, że jedną z tych 3 wymaganych metod dostaw do punktów odbioru lub automatu paczkowego musi być Allegro One (Punkt, Box) lub Allegro One (Punkt, Box, Kurier). Ten ruch jest wyraźnym wsparciem własnej sieci dostaw Allegro.
5. Zmiany w programie Super Sprzedawca
Oznaczenie Super Sprzedawcy to jeden z najdłużej działających programów na platformie Allegro. Polega on na wyróżnieniu sprzedawców poprzez podniesienie widoczności ich ofert w wynikach wyszukiwania. Ponadto umożliwia również budowanie większej popularności i pozyskanie zaufania wśród nabywców.
Od 4 września, warunki zdobycia tego tytułu zostaną uproszczone – z dziesięciu do czterech kluczowych parametrów. Natomiast przyznanie oznaczenia odbywać się będzie automatycznie, kiedy sprzedawcy spełnią poniższe kryteria:
- Posiadanie konta firmowego i brak statusu apteki.
- Utrzymanie jakości sprzedaży na poziomie Super+ lub Super przez przynajmniej 14 z ostatnich 30 dni – dni te nie muszą być kolejne.
- Utrzymanie jakości sprzedaży na poziomie co najmniej dobry przez ostatnie 30 dni.
- Realizacja minimum 50 zamówień w ciągu ostatnich 30 dni.
Ponadto zmieni się również procedura kwalifikacji do programu. Wcześniej kwalifikacja odbywała się co 30 dni, po indywidualnej ocenie spełniających wymagania sprzedawców. Od 4 września ocena pojawi się codziennie dla wszystkich sprzedawców, bazując na wynikach ich jakości sprzedaży.
Zmiany te bez wątpienia przyniosą takie korzyści jak:
- Status Super Sprzedawcy przyznaje się głównie na podstawie ogólnej jakości sprzedaży. To oznacza, że pojedyncze zdarzenia (np. wystawienie komentarza lub rozpoczęcie dyskusji) nie będą miały bezpośredniego wpływu na uczestnictwo w programie.
- Szanse na zdobycie statusu Super Sprzedawcy wzrosną. Nowi sprzedający również będą mogli dołączyć do programu (nawet jeśli nie zdobyli jeszcze 100 ocen od klientów).
- Przyznanie statusu Super Sprzedawcy stanie się procesem automatycznym, a zgłaszanie się do programu nie będzie już konieczne.
- Wszystkie istotne informacje będą dostępne w jednym miejscu. Zakładka Super Sprzedawca stanie się zbędna, a dane dotyczące jakości sprzedaży oraz uczestnictwa w programie znajdziesz w sekcji Jakość mojej sprzedaży.
6. Rozszerzona współpraca z InPost i ekspansja na rynek czeski
Allegro i InPost ogłaszają rozwinięcie współpracy dotyczącej wysyłki zamówień z Polski do Czech. Allegro udostępni swoją logistyczną sieć partnerom, a InPost zajmie się początkowym etapem transportu, czyli „First Mile”. Na paczkach wysyłanych do Czech przez kuriera InPost, Paczkomat® lub PaczkoPunkt InPost pojawi się charakterystyczna etykieta przewozowa z logo obu firm. Ta współpraca to kolejny krok w ekspansji Allegro na nowe rynki, co daje polskim sprzedawcom wiele możliwości rozwoju.
Nowa usługa dla klientów z Czech będzie obejmować przesyłki o wadze maksymalnej 30 kg oraz łącznych wymiarach do 220 cm (szerokość + wysokość + długość), pod warunkiem że najdłuższy bok nie przekracza 120 cm.
Jednak to nie InPost będzie odpowiedzialny za dostarczanie produktów po stronie czeskiej granicy. Firma zajmie się transportem do granicy Polski, a potem przekazaniem przesyłek lokalnym przewoźnikom. Allegro wyjaśnia, że będzie to ich własny dostawca WE|DO lub inny zainteresowany operator.
Chcesz rozwinąć swoją sprzedaż i być na bieżąco z wszystkimi zmianami, które pojawiają się na Allegro? Umów się na spotkanie z naszym specjalistą od sprzedaży na platformach marketplace.
Zrobisz to TUTAJ.
*Wpis powstał na podstawie informacji zamieszczonych na stronie Allegro.