Rozporządzenie DSA — wszystko, co musisz wiedzieć o nowych przepisach

dsa

17 lutego w życie weszło rozporządzenie DSA (2022/2065) – czyli Akt o Usługach Cyfrowych. W tym wpisie postaramy się przybliżyć czym jest DSA, kogo dotyczy i co musisz zrobić, aby dostosować się do nowych regulacji.

Jaki cel ma DSA?

DSA odpowiada na wyzwania rozwoju platform cyfrowych i zmiany w konsumpcji treści. Ma zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników, wprowadzając zasady moderacji treści, walki z dezinformacją i ochrony danych. Zapewnia również transparentność i odpowiedzialność platform, chroniąc wolność słowa i promując uczciwą konkurencję.

Podmiotami zobowiązanymi do przestrzegania Aktu o Usługach Cyfrowych są głównie duże platformy internetowe lub duże wyszukiwarki internetowe takie jak: Facebook, Instagram, X (Twitter), YouTube czy Google. Aby zaliczyć się do tego grona, średnia ilość aktywnych odbiorców tych serwisów musi wynosić 45 mln.

Jak DSA wpłynie na sklepy internetowe?

Rozporządzenie o Usługach Cyfrowych (DSA) wprowadzi szereg zmian mających wpływ na działalność sklepów internetowych, przede wszystkim zwiększając ich odpowiedzialność i przejrzystość. Sklepy będą musiały wdrożyć bardziej rygorystyczne procedury dotyczące moderacji treści, zapewnić użytkownikom łatwiejszy dostęp do składania reklamacji oraz zaoferować przejrzyste informacje na temat algorytmów używanych do wyświetlania ofert i reklam. Ponadto, sklepy internetowe będą musiały przestrzegać nowych przepisów dotyczących ochrony konsumentów i danych osobowych, co może wymagać dostosowań w zakresie technologii i polityk prywatności.

Czy DSA dotyczy mojego sklepu?

Tak, ale tylko w przypadku kiedy:

Każda z tych usług charakteryzuje się innym zakresem odpowiedzialności i wymaganiami, które są istotne w kontekście przestrzegania nowych regulacji prawnych.

Ale czy każda z tych aktywności czyni Twój sklep platformą online? Nie, jeśli dystrybucja treści stanowi tylko marginalny aspekt głównej usługi (jest tylko dodatkiem), to na mocy DSA dostawca nie jest uznawany za platformę internetową.

Internetowa platforma hostingowa jest specyficznym rodzajem usługi hostingowej, na którą nałożone są dodatkowe wymogi zgodnie z Aktem o Usługach Cyfrowych. Rozróżnienie tej platformy od innych dostawców usług pośrednich jest kluczowe do zrozumienia i spełnienia narzuconych obowiązków zgodnie z nowymi regulacjami.

Podsumowując — trzeba zrozumieć, że Aktem o Usługach Cyfrowych są objęte specjalne treści, które użytkownicy mogą samodzielnie dodać do sklepu, np. podczas zakładania konta. Jeśli Twoja platforma internetowa ogranicza interakcję użytkownika tylko do czynności takich jak rejestracja, składanie zamówień lub subskrypcja newslettera, to DSA nie uznaje cię za dostawcę usług hostingu.

Jakie obowiązki muszę spełnić w związku z ustawą DSA?

Jeśli Twój sklep odpowiada kategoriom określonym w Rozporządzeniu Usług Cyfrowych, musisz zaktualizować swój regulamin o:

Ponadto istotne jest, aby gromadzić i przetwarzać dane osobowe użytkowników dokonujących zgłoszeń treści naruszających normy lub prawo z uwzględnieniem obecnie obowiązujących regulacji ochrony danych osobowych.

Podsumowanie

Rozporządzenie DSA obejmuje sklepy internetowe gromadzące treści tworzone przez użytkowników, takie jak recenzje czy komentarze. Aby spełnić nowe wymogi prawne, zwłaszcza w zakresie moderacji treści i zarządzania zgłoszeniami o treściach nielegalnych, takie sklepy muszą podjąć określone kroki. Dostosowanie się do tych regulacji pozwoli uniknąć odpowiedzialności za nielegalne treści wprowadzone przez użytkowników.

Jeśli wdrożyłeś już wcześniej w swoim sklepie Omnibusa oraz zasady RODO to dostosowanie się do nowych wymogów nie powinno stanowić dla Ciebie dużego problemu.

Powodzenia!

 

Mateusz Jeżyk

COO

Advisor photo

Potrzebujesz profesjonalnych rozwiązań?

Wskażę Ci skuteczne e-działania, dopasowane do Twojej branży.

Bezpłatna konsultacja 👋

Zobacz inne wpisy

Zobacz wszystkie