Black Friday z Omnibusem. Święto konsumentów po raz pierwszy w nowej formule.

black friday a omnibus

Przed nami pierwszy Black Friday z Omnibusem, czyli obowiązującą od 1 stycznia 2023 dyrektywą unijną. W jaki sposób wpłynie na promocje i jak powinni zachować się sprzedawcy, aby klienci mogli celebrować swoje święto?

Black Friday, czyli ostatni piątek listopada, w tym roku przypada 24 dnia miesiąca i  symbolicznie otwiera czas przedświątecznych zakupów. Black Friday to również ukoronowanie Black Week, czyli poprzedzającego go tygodnia przecen, który trwa do Cyber Monday. To najlepszy czas dla sprzedaży internetowej, ruch w e-sklepach rośnie wtedy nawet o kilkadziesiąt procent w porównaniu do zwykłego dnia.

Jednak w tym roku wielu konsumentów rozważa mniejsze wydatki ze względu na rosnące koszty życia i inflację. W Europie odsetek konsumentów planujących ograniczyć wydatki podczas Black Friday wahał się od 47 proc. w Niemczech do prawie 70 proc. w Wielkiej Brytanii (według danych Statista).

Co dyrektywa Omnibus zmienia w e-commerce?

Listopadowy festiwal wyprzedaży to dla klientów zakupowa rozgrzewka przed świętami, ale też w pewnym sensie zabawa polegająca na szukaniu atrakcyjnych promocji. Chociaż klientów wabiły oferty obniżek sięgających nawet kilkudziesięciu procent, to z przecenami bywało dotąd różnie. Według ustaleń Deloitte faktyczne przeceny podczas Black Friday sięgały zwykle kilku procent, w 2021 r. wynosiły 3,6 proc., w 2020 r. 3,4 proc. i 4 proc. w 2019 r..

Sytuację może zmienić obowiązująca w Polsce od 1 stycznia 2023 r. unijna dyrektywa Omnibus. Jej celem jest zwiększenie ochrony praw konsumentów, zwłaszcza w zakresie przejrzystości i wiarygodności informacji o cenach produktów.

Jakie obowiązki nakłada Omnibus dla przedsiębiorców?

Sprzedawcy, ogłaszając promocję, są zobowiązani do poinformowania klienta o najniższej cenie produktu lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed obniżką ceny. Informacja musi zostać podana w czytelny sposób, umożliwiający łatwe porównanie cen. Omnibus wprowadza również zakaz reklam sugerujących, że towary dostępne są tylko w ograniczonej liczbie lub przez krótki czas.

Obowiązek informacyjny dotyczy każdej sytuacji, gdy sprzedawca obniża cenę lub ogłasza promocyjną cenę produktu. Nie ma znaczenia czy obniżka ceny wyrażona jest w konkretnej kwocie, w procentach czy jest pomniejszona o wysokość VAT. Takie działania mają zdaniem Komisji Europejskiej ograniczyć sztuczne nakręcanie cen.

Z Omnibusem zdążyliśmy się zżyć zarówno podczas codziennych zakupów w markecie jak i zakupów online, gdy cenom towarzyszą informacje o najniższej cenie z ostatnich 30 dni. Co ważne w przypadku sprzedaży online, to również obowiązek poinformowania klienta o sytuacji, gdy widoczne dla niego ceny wynikają z jego indywidualnych preferencji zakupowych lub podawane są automatycznie w zależności od urządzenia, z jakiego korzysta, historii przeglądanych stron czy lokalizacji. Obowiązek informacyjny nie dotyczy jednak sprzedaży w ramach programu lojalnościowego, który zawiera niższe ceny z okazji urodzin klienta lub indywidualnej historii zakupów.

Dyrektywa nakłada też na sprzedających obowiązek informowania o sposobie zbierania i weryfikowania opinie o produktach lub usługach. Ma to zagwarantować klientom dostęp do wiarygodnych informacji.

Więcej informacji na temat Dyrektywy Omnibus znajdziesz tutaj.

Jak zaplanować Black Friday z Omnibusem?

Nie wiemy, czy nowe regulacje sprawią, że sprzedawcy, ryzykując nałożeniem grzywny, będą zachowywać się uczciwie. Jedno jest jednak pewne, to rosnąca siła smart shoppingu. Polscy konsumenci coraz częściej chcą kupować w przemyślany sposób i sami porównują ceny, koszty dostawy, zasady zwrotów i reklamacji korzystając z porównywarek czy wyszukiwarek. Kończy się więc czas impulsywnych zakupów.

Okazuje się, że kupowanie w najlepszych cenach ma znacznie dla 43 proc. klientów, ale nie tylko koszty są ważne. Konsumenci biorą pod uwagę również dostępność produktu (27 proc.), łatwość zakupu (25 proc.), darmową dostawę (25 proc.) czy szybkość wysyłki (22 proc.) – wynika to z raportu: Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie? przygotowanego przez Atena Research Consulting w 2022 r.

Jak zatem zaplanować Black Friday, jeśli nie możesz zaoferować konkurencyjnych obniżek? Oczywiście zawsze znajdziesz produkty, których ceny możesz delikatnie obniżyć na czas Black Friday. Pamiętaj, że taka była pierwotna idea tego dnia: sprzedać po atrakcyjnych cenach produkty zajmujące miejsce w magazynie z poprzednich serii, wcześniejszych dostaw czy letnich kolekcji.

Wykorzystaj potencjał marketing automation i swojej bazy danych klientów. Analizując ich historię zakupową, możesz zaoferować im zindywidualizowaną ofertę, wysyłając wcześniej informacje o przecenach produktów, które mogą ich zainteresować. Nie czekaj z ofertą do ostatniej chwili, gdy klienci zostaną zalani reklamami. Pomocne mogą okazać się również kampanie SMS, jeśli jeszcze z nich nie korzystałeś Black Friday to również dobry moment na eksperymenty.

Wykorzystaj także remarketing, może właśnie w Black Friday klienci kupią produkty, które wcześniej włożyli do koszyka lub oglądali, ale nie zdecydowali się na ich zakup. Śledź uważnie jak będą zachowywać się konsumenci podczas zakupów.

TIP: W przypadku porzuconych koszyków, możesz zaoferować kod rabatowy na zakupy od danej kwoty albo darmową dostawę. 

Black Friday z Omnibusem

Pamiętaj, że sprzedaż to relacja długofalowa, a sklep prowadzisz przez cały rok. Zastanów się, czy nie lepiej postawić na budowanie własnej wiarygodności i lojalności klienta? Dlatego przejrzystość zasad sprzedaży i zwrotów, doskonała obsługa klienta, możliwość skorzystania z wszystkich dostępnych form płatności czy dostawy ma dla klientów większe znaczenie niż lekko obniżona cena produktu przez kilka dni.

Chcesz zwiększyć swoją sprzedaż w ostatnich miesiącach tego roku? Skontaktuj się z nami, dobierzemy rozwiązania reklamowe, które poprawią konwersję w trakcie Black Week.

Mateusz Jeżyk

COO

Advisor photo

Potrzebujesz profesjonalnych rozwiązań?

Wskażę Ci skuteczne e-działania, dopasowane do Twojej branży.

Bezpłatna konsultacja 👋

Zobacz inne wpisy

Zobacz wszystkie