Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń i zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie internetowym?

12.10.2017

Potencjalny klient opuszcza Twój sklep zaraz po wejściu na stronę?

Zebraliśmy przyczyny i konsekwencje tego niepożądanego zachowania użytkowników na stronach sklepów internetowych. Przeanalizuj je z nami i zastanów się, które z proponowanych rozwiązań pomogą Ci w optymalizacji Twojego sklepu i zwiększaniu sprzedaży online.

Współczynnik odrzuceń, czyli Bounce Rate.

Jest to wskaźnik mierzący „procent odwiedzin tylko jednej strony lub odwiedzin, podczas których osoba opuściła witrynę po zobaczeniu strony wejściowej” (definicja Google). Przyjmuje się, że dla sklepu internetowego optymalny współczynnik odrzuceń powinien wynosić między 20% a 40% (źródło: KISSmetrics).

3 powody, dla których musisz dbać o współczynnik odrzuceń.

    1. Niższa pozycja w wyszukiwarce
      Google mierzy i uwzględnia opisywany współczynnik (jako jeden z wielu) przy pozycjonowaniu Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania. Algorytmy są tworzone w taki sposób, aby zaproponować użytkownikom treści jak najwyższej jakości. Wysoki współczynnik odrzuceń może spowodować, że Twoja witryna zostanie uznana jako nieatrakcyjna dla użytkownika.
    2. Mniejsza sprzedaż
      Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. To ono decyduje, czy użytkownik zapozna się z przedstawioną ofertą, a w dalszym etapie stanie się Twoim klientem. Wysoki współczynnik odrzuceń alarmuje, że klienci już na początku procesu zakupowego rezygnują z wizyty na Twojej witrynie, co w efekcie bezpośrednio przekłada się na obniżoną efektywność sprzedaży.
    3. Wyższy koszt pozyskania klienta
      Im wyższy współczynnik odrzuceń, tym proporcjonalnie więcej osób musi odwiedzić Twój sklep internetowy, aby osiągnąć pożądany poziom sprzedaży. Wiąże się to, ze zwiększeniem Twoich wydatków na pozyskiwanie ruchu zakupowego, czego konsekwencją jest wyższy koszt pozyskania finalnego klienta.

Dlaczego klienci opuszczają Twój sklep po jednej odsłonie?

Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że emocje, które towarzyszą osobom opuszczającym sklep internetowy, tuż po wejściu na stronę, to rozczarowanie i zniecierpliwienie. Powodów wywołujących tak negatywnych emocje jest wiele, co sprawia, że sam problem jest dość złożony. Należy natomiast podkreślić, że na wysoki współczynnik odrzuceń przede wszystkim wpływają dwa, opisane poniżej czynniki.

Brak dopasowania treści reklamy do zawartości strony, na którą został przekierowany użytkownik.

Pamiętaj o tym, by reklamy przedstawiające produkty, kierowały użytkownika na stronę promowanego przedmiotu. Po kliknięciu w baner czy też link reklamowy, oczekuje się informacji na konkretny temat. W przeciwnym wypadku potencjalny klient jest rozczarowany obietnicą, jaką widział. Często nie ma on czasu bądź po prostu nie wie, jak odnaleźć przedmiot zainteresowania. W efekcie zamyka witrynę sklepu. Dbając o odpowiednie przekierowania, zwiększasz swoją szansę na sprzedaż.

W przypadku, gdy produkt nie jest już dostępny w ofercie, nie kieruj go w losowe miejsce lub na stronę główną. Poinformuj użytkownika o aktualnym braku towaru w sklepie internetowym i przedstaw mu produkty alternatywne. Korzystaj z dostępnych na rynku technologii umożliwiających spersonalizowanie ofert, tak by Twoja rekomendacja była jak najbardziej spójna z preferencjami potencjalnego klienta co do ceny, właściwości czy też producenta.

Dzięki temu zyskujesz potrójnie.

    1. Nie wywołasz negatywnych emocji
      Użytkownik ma szansę zrozumieć, dlaczego nie może zakupić produktu, który go interesuje. Być może wróci do Twojego sklepu za jakiś czas, by sprawdzić czy jest on ponownie dostępny.
    2. Zmniejszysz współczynnik odrzuceń
      Często użytkownicy wchodzą z banerów lub linków, nie tyle w celu zakupowym, co w celu w poszukiwania dodatkowych informacji. Pozostaw opis produktu z adnotacją “chwilowo niedostępny”, być może osoba pozostanie dłużej na Twojej stronie.
    3. Zwiększasz szanse na sprzedaż
      Przedstawiając produkty zbliżone właściwościami do tego poszukiwanego przez użytkownika, dajesz mu spersonalizowaną alternatywę zakupową. Dzięki temu, zwiększasz prawdopodobieństwo na to, by zainteresować klienta asortymentem Twojego sklepu i w efekcie sfinalizować sprzedaż.

Nieintuicyjna i nieprzyjazna dla użytkownika platforma zakupowa.

Tworząc sklep internetowy staraj się by był on prosty w obsłudze i jak najbardziej atrakcyjny nie tylko pod względem produktów ale również wizualnie. Zwróć uwagę przede wszystkim na to, by platforma wzbudzała zaufanie i zainteresowanie już od samego początku.

Na to czy użytkownik postanowi zobaczyć więcej niż tylko jedną stronę wpływają m.in.:

    1. Czas ładowania się strony
      Jest to istotne zwłaszcza dla osób odwiedzających Twój sklep za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Długi czas oczekiwania na wyświetlenie się treści może powodować irytację użytkownika, co w konsekwencji skłoni potencjalnego klienta do opuszczenia Twojej platformy zakupowej.
    2. Wygląd serwisu
      Ważne jest, by Twój sklep był nie tylko ładny w zakresie kolorystyki, grafik czy fontów, ale przede wszystkim, aby był zaprojektowany w sposób przejrzysty, wzbudzający zaufanie i zainteresowanie. Zadbaj o chwytliwe nagłówki jasno opisujące co oferujesz.
    3. Intuicyjna nawigacja (menu strony)
      Odpowiednio zaprojektowane menu może zmobilizować użytkownika do kolejnych aktywności na stronie. Zadbaj o elementy, które wzbudzają ciekawość i wiążą się z korzyściami dla potencjalnego klienta np. “sprawdź promocję”, “wyprzedaż”, “nowa kolekcja”.
    4. Brak elementów potwierdzających wiarygodność i bezpieczeństwo
      Zadbaj o certyfikat SSL. Dla wielu osób może być to kluczowy czynnik decydujący o tym, czy wzbudzisz zaufanie już od pierwszego wyświetlenia.

Czy jest coś jeszcze, co możemy zrobić, aby zatrzymać potencjalnego klienta, który mimo wszystkich optymalizacji sklepu internetowego zdecydował się go opuścić?

W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku stworzyliśmy rozwiązanie dedykowane właścicielom sklepów internetowych. BackMarketing pozwala nie tylko na zatrzymanie odwiedzającego nasz sklep online, ale równocześnie realnie przekłada się na finalną sprzedaż.

BackMarketing wykorzystuje najnowsze technologie, zbiera i aktywnie korzysta z informacji, jakie posiadamy na temat konkretnych użytkowników (m.in. jakimi produktami są zainteresowani). Dzięki temu, w chwili gdy potencjalny klient decyduje się na opuszczenie Twojego sklepu, BackMarketing pokazuje produkty dopasowane do potrzeb użytkownika z uwzględnieniem aktualnych trendów zakupowych oraz asortymentu Twojego sklepu.

Na podstawie posiadanych przez nas danych możemy zauważyć, że w zależności od branży, współczynnik odrzuceń, w sklepach bez wdrożonego rozwiązania BackMarketing, waha się pomiędzy 38% a 61%. Partnerzy, którzy zaufali nam i korzystają z BackMarketing zauważyli, że między 17% a 26% opuszczających sklep, decyduje się powrócić i bliżej zapoznać z prezentowaną ofertą.

BackMarketing jest rozwiązaniem, które pozwala w jasny i przejrzysty sposób przedstawić dedykowaną ofertę użytkownikowi, co w efekcie może przełożyć się na wyższą sprzedaż i obniżenie kosztów pozyskania klientów finalnych. Ponadto zaciekawia potencjalnego klienta i zatrzymuje go dłużej w sklepie internetowym. Mniejszy współczynnik odrzuceń i zwiększony czas wizyt w Twoim sklepie sprawia, że Twoja strona postrzegana jest przez boty Google jako bardziej przyjazna i tym samym pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Podsumowując

Rosnąca konkurencja powoduje, że właściciele sklepów internetowych powinni pomyśleć nie tylko o tym, w jaki sposób pozyskać odwiedzających ich witryny, czy też jak optymalizować koszyk zakupów. Warto również korzystać z rozwiązań, które ułatwiają zatrzymanie użytkowników na stronie sklepu jak najdłużej oraz pozwalają na tworzenie i przedstawianie spersonalizowanych ofert produktowych. BackMarketing może pomóc Ci w skutecznym odzyskiwaniu klientów i co za tym idzie zwiekszeniu sprzedaży w Twoim sklepie. Zobacz, jak to działa.

Więcej informacji na temat usługi BackMarketing znajdziesz TUTAJ

Komentarze

komentarze