GUS: spada sprzedaż detaliczna, ale rośnie udział e-handlu [infografika]

25.05.2020

COVID-19 zatrząsł gospodarką na całym świecie. Obostrzenia w poruszaniu się, pozamykane galerie i sieci handlowe. Do tego unikanie skupisk ludzkich wynikające z obawy przed zarażeniem koronawirusem. Te czynniki sprawiły, że Polacy kupowali mniej. Jak podał Główny Urząd Statystyczny – sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu spadła o 22,9 proc. rok do roku. W ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 12,3 proc.

Jak zmieniła się sprzedaż?

Lockdown zmienił nawyki zakupowe Polaków. Wiele osób, z uwagi na swoje bezpieczeństwo przeniosło robienie zakupów do sieci. Urząd w ostatnim raporcie przekazał dane o sprzedaży detalicznej w kwietniu i uwzględnił w nich dane o sprzedaży on-line, której znaczenie wzrosło po wybuchu epidemii. Wynika z nich, że prawie o 30 proc. wzrosła w kwietniu sprzedaż detaliczna przez internet (w porównaniu z danymi z marca 2020).

Najczęściej Polacy kupowali asortyment z grupy “tekstylia, odzież, obuwie” – zanotowano wzrost o ponad 72 proc., w stosunku do marca 2020.
Nasz ostatni raport dot. sposobów spędzania urlopu w czasach pandemii wskazał, że obecnie najczęściej Polacy szukają wygodnej odzieży (dres, legginsy, t-shirty) oraz obuwia sportowego.

Poza artykułami odzieżowymi, GUS wskazał także na wzrost sprzedaży produktów z grupy “prasa, książki” – o 52 proc. w ujęciu miesięcznym oraz dla mebli i sprzętu RTV – o prawie 17 proc.

Komentarz eksperta

Choć ostatnie dane GUS wskazują na drastyczne zaburzenie funkcjonowania gospodarki to można w nich dostrzec pozytywne aspekty. Wzrost sprzedaży online o prawie 30 proc. jest dowodem na to, że siła e-commerce przybiera na znaczeniu. Przedsiębiorcy, którzy jeszcze nie przenieśli działalności do Internetu, powinni jak najszybciej uskutecznić cyfrową transformację. Wielu konsumentów w ostatnich miesiącach dokonało zakupu online po raz pierwszy. Pozytywne doświadczenie może sprawić, że po pandemii kupowanie w sieci będzie chętnie praktykowane. Spodziewamy się zatem kolejnych wzrostów sprzedaży online.

Jacek Treder – Dyrektor Operacyjny, Sales Intelligence SA.

infografika sprzedaż e-handel


Komentarze

komentarze